HAMLET

La distància entre allò que creiem que hauria de ser la Humanitat i allò que realment és es fa cada dia més insuportable i dolorosa. S’alça un precipici vertiginós entre allò que voldríem o hauríem de ser i allò que som.
Cada dia som més conscients de la putrefacció del regne; de la corrupció dominant. Sabem que els canalles somriuen sense rastre de vergonya. Hem identificat els assassins i els seus crims. Entenem que nosaltres mateixos som part del sistema, part del problema, i voldríem ser-ne també de la solució.
Arribats a aquest punt, ens preguntem: “què hem de fer?”. Voldríem articular respostes i accions encertades per reduir aquesta distància. I quan ens aturem per estudiar com fer-ho, una vegada i una altra topem amb contradiccions que no sabem superar. No sabem resoldre amb determinació el nostre paper, perquè no ens acabem de creure que el món sigui una tragèdia de venjança, ni nosaltres els seus herois. Som Hamlet.

_4020081.jpg

Direcció i Versió Pau Carrió

intèrprets Eduard Farelo Claudi / Pol López Hamlet / Xicu Masó Poloni, enterramorts / Rosa Renom Gertrudis / Marc Rius Laertes, Guildernstern / Maria Rodríguez Ofèlia / Pau Vinyals Horaci, Rosencrantz

escenografia Sebastià Brosa i Pau Carrió / vestuari i objectes Silvia Delagneau / caracterització Toni Santos / il·luminació Raimon Rius / so Igor Pinto / assessoria de moviment Anna Rubirola

ajudant de direcció Bernat Pons / ajudanta d’escenografia i vestuari Laura Clos ‘Closca’ / alumne en pràctiques de direcció del Màster Universitari d’Estudis Teatrals (MUET) Carles Molero

construcció d’escenografia Jorba Miró

Hamlet a la web del Lliure

IMG_2153
la premsa ha dit

“És una lectura contemporània no perquè hi hagi referències d’actualitat ni s’alteri significativament el relat, sinó perquè humanitza els personatges amb una direcció d’actors que els despulla de qualsevol solemnitat i magnificència, i fins i tot introdueix curioses notes d’humor. La proposta se centra en la inacció d’un Hamlet impotent per esbrinar la veritat i actuar en conseqüència. (···) En un espai escènic neutre de gran utilitat i presència (Sebastià Brosa), Pol López expressa amb inusitada transparència l’angoixa (tan actual!) del príncep. Un Hamlet que pateix, plora, riu, s’excita i fingeix, com qualsevol de nosaltres. Superb en el primer monòleg, però sobretot en el ‘Ser o no ser’, amb el qual clava un punyal sobre la incapacitat de l’home per decidir el seu destí. Xicu Masó fa una creació càlida i entranyable de Poloni. Perfecta Maria Rodríguez amb una Ofèlia fràgil i sentimental i Pau Vinyals com un Horaci que traspua l’amistat incondicional amb Hamlet.”
Santi Fondevila (Ara)


Sí. És possible un Hamlet nou, impetuós, instintiu i que mantingui el to i la poètica de Shakespeare. És possible reforçar el doll de paraules i discurs en un espai fred, sepulcral, deixant que la major part de l’acció s’esdevingui fora d’escena (com manen els cànons del teatre de Shakespeare). El treball excel·lent aconsegueix posar frescor i proximitat en una posada estètica freda, contundent, granítica. L’adaptació de Carrió ha desbrossat al màxim. Ha deixat els moments estel·lars de la peça (com el mític monòleg del ‘Ser o no ser’) com si fos un poema solitari. Una escena breu que cobra coherència en una posada en escena completa. És un muntatge dens, amb puntes de comicitat i voluntat de fer-se atractiu al públic (trencant la quarta paret, de múltiples formes, sense repetir codi, desplegant possibles fórmules) en què el treball de Pol López es consolida des de la seva primera aparició (···) Pol López és un Hamlet absolut, que s’atreveix a tot i que evita utilitzar les seves crosses de confort interpretatiu. Al seu costat, també hi ha excel·lència en la resta del repartiment. (···) Aquest Hamlet persuadeix absolutament. Segella una relació que serà tan prolífica com ells vulguin entre Pau Carrió i Pol López.”
Jordi Bordes (El Punt Avui)


“Hi ha tants Hamlets, com autors, actors i directors que s’hi enfronten al llarg del temps. Centenars de versions teatrals, una quarantena d’òperes i una cinquantena de pel·lícules van per davant d’aquest Hamlet de Pau Carrió i, no obstant això, els espectadors tornaran a oblidar-se temporalment dels anteriors que hagin pogut veure per entrar de ple en el que els ofereixen els protagonistes que tenen davant. Aquest Hamlet és el Hamlet de l’actor Pol López i també el Hamlet de l’Ofèlia de l’actriu Maria Rodríguez. I comparteixo aquest duet protagonista perquè malgrat que és ell qui té tota l’obra pel mànec i qui evoluciona amb el trasbals que viu el seu personatge, hi ha també una evolució i un canvi de paper tan remarcable com el del príncep de Dinamarca en la interpretació d’Ofèlia, quan la tragèdia ja ha enfilat el seu inaturable destí cap a la presència de la mort. Aquest és un relleu generacional en la interpretació escènica que té un doble valor: qüestiona els nostàlgics del passat i arrossega els més joves que miren al futur. A la concessió dramàtica elaborada per Pau Carrió, com a adaptador i director, correspon un repartiment que fa doblet en la majoria de papers i que afegeix també un joc teatral interessant.”
Andreu Sotorra (Clip de teatre)


“La tropa del Teatre Lliure, dirigida amb gran subtilesa i oportunitat per Pau Carrió, ha tingut l’encert de posar en escena un altre Hamlet, perquè comptava amb un actor immens, Pol López, per encarnar un paper gairebé impossible. Hamlet és, com sap tothom, el clàssic dels clàssics. Una obra “enorme”, com diu Harold Bloom, que la considera, amb raó, “el teatre del món”. (···) Hamlet, aquest cop, torna a recordar una veritat brutal: “El teatre, des que va néixer, ha volgut, modestament, fer de mirall de la naturalesa, ensenyar a la virtut la seva mesura real, a l’estupidesa el seu rostre i a cada època i societat les marques de la seva pròpia pell”. I això és el que fa, i com!, aquesta versió colpidora de Hamlet: posar-nos un mirall al davant.”
Xavier Antich (elnacional.cat)


Pau Carrió fa que els personatges parlin amb molta ironia i sarcasme. Les frases tràgiques i angoixants del text original, aquí prenen un aire d’humor negre, que fa que el públic rigui, malgrat estar davant d’una tragèdia. Les rèpliques i contrarèpliques, dites amb rapidesa, com un joc de “i jo més” arriben amb molta efectivitat. (···) En Pol López broda la seva interpretació. (···) En Pau Vinyals, Horaci, és el que en el cinema en dirien un roba-escenes. Genial. Un personatge que omple l’escenari fins i tot quan és en un racó. (···) Un Hamlet potent. Un text que sempre és actual. Un muntatge que sorprendrà, que agradarà, que no deixarà indiferentUn muntatge d’aquells que donen per parlar dies i dies, i que recordarem sempre.”
Nicolás Larruy (espectaculosbcn)


El Hamlet de Pol López és un activista constant, un personatge visiblement entregat a la causa de reparar el crim del seu oncle a fi de retornar l’honor i la decència a la casa reial de Dinamarca. Ni desmenjat ni pensarós. Sempre atrafegat. Notàvem el dubte de com aquest home d’acció podia atacar el monòleg més cèlebre de tot Shakespeare, el ‘Ser o no ser…’ del tercer acte, un text que demana una profunda i interioritzada reflexió. Doncs bé en opinió meva, Pol López en fa una interpretació immillorable, càlida, intel·ligible i del tot ajustada a la personalitat del personatge dissenyada en la versió. Pau Carrió i el protagonista principal pinten, doncs, aquest Hamlet amb un aire juvenil molt ben defensat per tres professionals de primera, tres mestres d’una generació més gran com són Rosa Renom (Gertrudis), Eduard Farelo (Claudi) i Xicu Masó en el paper de Poloni i de l’enterramorts, tots plegats amb un treball de qualitat inqüestionable. Molt ben integrats en el conjunt, Maria Rodríguez (Ofèlia) i Marc Rius i Pau Vinyals, en un doble paper cadascun.”
Joan-Anton Benach (La Vanguardia)


Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s